fredag 28. mai 2010

Hage - oppdrag utført!



I år kom våren på en torsdag.  
Varmen kom fra øst, et anstrøk av tropiske vinder smøg seg forbi husveggen, og forvirret oss nordboere på det grøvste. Riktignok kom våren i år, akkurat som i fjor. Men vi i de polare strøk pleier å få våren i mindre porsjoner. Dermed ble vi tatt på sengen. 
Derfor var jeg også helt uforberedt på at hagesesongen var igang igjen. At tiden var kommet for å børste støv av river og spader for å gå væpnet ut mot viltvoksende vekster.  Innerst inne visste jeg at jeg aldri ville vinne kampen mot plen og ugress. Men gudene skal vite at det er ikke det at jeg IKKE har prøvd!  Snarere tvert imot!
Her i fjor fikk nemlig en av mine nærmeste i oppdrag å hjelpe meg med å fjerne løvetann fra plenen.  Av en eller annen grunn vokser de svært lokalt, det vil si kun på min plen.  Naboens er nemlig kjemisk renset for ugress og gule monstre, noe som betyr at min hage til stadighet ser mer tufs ut enn nødvendig.
Dermed ble oppdrag "Fjern løvetann" iverksatt.
Omtrent på dette tidspunktet befant jeg meg på sydligere breddegrader, særdeles fornøyd med at noen skulle passe hagen min mens jeg var borte.  Da ferien var over og vi kjørte hjemover, forhørte jeg meg om oppdraget.
-Fikk du fjernet løvetannen fra hagen? spurte jeg
-Jada.  Alt er ordnet.
-Fikk du vannet blomstene?
-Jada, jeg har gjort alt som du sa, svarte han.


Før vi skulle svinge inn porten, hadde jeg likvel bange anelser om at ting ikke var helt som de skulle. Og det skulle vise seg at jeg hadde rett.
Foran meg lå det som engang var en antydning til plen, nå som et nordnorsk svar på en sibirsk tundra.
-Hva har du gjort, gispet jeg..
-Jeg har fjernet løvetann, svarte han
-Men, hvor er plenen, den er jo svidd bort!
-Jepp, svarte han fornøyd. Men du ser ikke en eneste løvetann!

1 kommentar:

  1. Glad for det du skriver. Her kjenner alle seg igjen.
    Masse klemme

    SvarSlett