mandag 3. januar 2011

Boarding kaos


Fjols til flys!
Sist jeg skulle til Bergen, ble turen rimelig hektisk. Flyet  var overfylt, og eneste plass å oppdrive var mellom 1.og 2. pilot.  Jeg kan ikke mye om flyging, men antok at bergensk småpludring om været ved takeoff og landing,  ikke ville bli en stor suksess. Så jeg banet meg vei frem til mitt sete og satt meg ned.


Midt i alt kaoset sto plutselig en tydelig irritert mann og pekte på han som satt ved siden av meg:
- "Du sitter på min plass!"
Dermed var det duket for en aldri så liten uoverenstemmelse.


Det ble høye stemmer, gestikulering og småfrekke kommentarer.  Jeg tør påstå at den ene av dem også ble direkte ufin, helt til et lyst hode fant ut at billettene måtte fremvises.  Mannen som het Ellingsen dro  triumferende opp billetten fra lommen der det ganske riktig sto 18A. Jeg nikket bekreftende.  Men skjebnen drev narr med noen her, for tilfeldighetene ville at begge het Ellingsen, både han som satt og han som sto.  Og tro det eller ei.  På begges billetter stor det vitterlig 18 A!  Diskusjonen nådde nå nye høyder.

Men flyvertinner kan gjøre underverker.  Smilende, vakker og blid kunne hun ganske straks erklære at det var bookingen som hadde gjort en feil.  Gemyttene mildnet straks og ble etterhvert nesten direkte hyggelige.  Den sittende Ellingsen tilbød seg  til og med å ta neste fly.  Problemet løst.  Eller så trodde vi...

Idet stemmen over høytaleren ønsket velkommen ombord i flyet til Bergen, formerlig sto Ellingsen i setet ved siden av meg:
-"Bergen" utbrøt han. " Men eg ska jo te Ålesund!"
Flyvertinnen vekslet blikk med meg.  Det var ikke til å ta feil av.  Hun trakk pusten rolig inn, sukket stille mens operasjon omorganisering ble iverksatt:
Ellingsen ut og Ellingsen inn, og vi kunne ta av.
Da vi landet i Bergen var Ellingsen og jeg enige om at det hadde vært en fin tur:-)


2 kommentarer:

  1. Oj oj oj.. Tidi`:)

    SvarSlett
  2. Margrethe, du kan nå få fortalt det. Dette hender jo nå og da, og noen ganger blir det mer bråk enn andre ganger. Men det er jo kjekt å se det fra den humoristiske siden og.
    Klem

    SvarSlett