fredag 19. mars 2010

Om lyse øyeblikk og ville ideer

Min store utfordring er at jeg har for mange ideer.  En genetisk arv direkte fra min mor, som har sitt opphav i Gratangen.  Jeg skal absolutt ikke legge skyld på noen i nabokommunen, men synes at noen over fjellet, bør bære litt av ansvaret!
Ideene kommer når man minst venter det. I bilen, på kjøkkenet eller på vei til jobb.  De kommer som lys fra klar himmel, og virker umiddlbart som forløsende løsninger på verdensproblemer eller lokale "Hvem har ikke satt skoene på plass-problemer" .  Det pussige er at jeg er veldig flink til å argumentere for sannhetsgehalten og nødvendigheten av nytenkingen.  Det skal nemlig mye til for å overbevise meg om noe annet!
For kollegaer og samboer kan det bli i det meste laget, selv om enkelte av ideene faktisk kan brukes! Forventningen om at ting skal iverksettes i dag, helst i går, er stor.  Og skuffelsen og fallhøyden likeså.  Det vil si: At ideene har varierende mulighet til å bli gjennomført,  har absolutt ingen betydning, så lenge vi setter dem i verk!
Og det er vel en av de tyngste børene med boblende ideer.  De er slett ikke alltid like gode, og må, i rettferdighetens navn, tåle at de ikke alltid faller i god jord.  Og her ligger utfordringen:  Jeg kan ikke begripe hvorfor!
Min gode venn og kollega som jeg jobbet tett med i flere år, sukket nok mang en gang. Men hun utviklet  gode metoder for å håndtere dem:  Delvis var hun sånn selv! Eller delvis sa hun rett ut:  " Nei, vet du hva Margrethe.  Nå får du skjerpe deg! " Og så snakket vi ikke mer om den saken.  Helt til neste lyse idee..

3 kommentarer:

  1. Som jeg skulle sagt det selv. Bare en ting, på Myrlandshaugen pleide vi å regne oss som astøinger, ikke gratangsværinger. Klem

    SvarSlett
  2. :-)) Det visste jeg egentlig når jeg tenker meg om..

    SvarSlett
  3. Men vi var,er selvsagt Innlandsværinger, innland i forhold til øyene utenfor

    SvarSlett