fredag 5. mars 2010

Hysjda barn! Mor gjør så godt hun kan!

Om Bad Mother Assosiation:
Da er nok medlemskapet mitt igjen fornyet.  Forøvrig har jeg ved flere anledninger vært president og æresmedlem, men akkurat i det siste har jeg vært ganske så pliktoppfyllende og bare hatt støttemedlemskap.

BMA ble startet en vinterdag, i frustrasjon, sammen med en god venninne, der vi var skjønt enige om at vi slett ikke tilhørte kategorien bollebakende, tålmodige og forståelsefulle mødre.  Tvert i mot er vi brølende øgler, som maser og kjefter og som egentlig aller mest har lyst å sitte på kafe og drikke vin. For oss selv. Helt alene!
Jeg vet, jeg er lærer, burde vite bedre, kjenne til PMTO og gode beskjeder, og vite at den eneste måten barna lærer på er ved positiv stimulering og oppmuntring. Jada, jada..
Det nytter altså ikke å si:  "hvor  mange ganger skal jeg si  at..."  Eller " har jeg ikke sagt dette tusen ganger før..."  eller "Rydd rommet ditt ellers.. "  For det funker ikke... Det vet alle!

Vel, nytt medlemskap er nå altså fornyet, og av en eller annen grunn fornyes det stadig i helgene.  Når vi egentilg skal kose oss og ha det hyggelig.  For da ser de for mye tv, er for mye inne, er for dårlig kledt og skal du virkelig gå med den buksen der?,  Og så sier de ikke fra hvor de går og så har de slengt de våte vottene i gangen, og herregud, har jeg ikke sagt at sekken skal opp på rommet??

Mine barn er i grunnen ganske så flinke og greie. Det er ikke det det kommer an på.  De gjør bare ikke alltid og til enhver tid de tingene jeg vil akkurat når jeg vil! Og ser de ikke at mamma er sliten?
Jeg ser jo hvem som eier problemet. Skrekkøgla bør egentlig lære seg å telle til ti - selv om det er en uoverkommerlig oppgave av og til.

Og innimellom kapitulerer jeg, og allierer meg med medsøstre og likesinnede som gjør akkurat det samme som meg.  Bad Mother Assosiation motto for mislykkede mødre er- hysjda, mor gjør så godt hun kan - til  trøst og oppbacking.  Og forsikring om at vi ikke ødelegger barna våre helt. Nesten som når barna lærer å sykle - opp igjen, og prøv på nytt.

Men hvis man plutselig drar i bassenget og deretter hjem for å lage vafler, eller tar fornøyde barn med på skitur og lager bål, da står medlemskapet i fare. Enn så lenge.
For det er alltid lov å komme tilbake igjen.

1 kommentar:

  1. Du har en fantastisk god måte å beskrive et fenomen alle mødre kjenner til. Godt at du er lærer, så kan du også forstå når elevenes mødre er frustrerte. Klem

    SvarSlett